خراسان رضوی؛ پیشرو در سرمایه‌گذاری گردشگری

استان پهناور خراسان رضوی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بی‌بدیل تاریخی، فرهنگی، طبیعی، زیارتی، درمانی، خوراک و هم‌چنین زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی و به برکت وجود مضجع مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس، از گذشته تا به حال مهد سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران و استانی پیشرو در سرمایه گذاری گردشگری تبدیل شده است.

احمد دیناری رئیس حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی طی یادداشتی نوشت: خراسان رضوی در حال حاضر دارای ۲۹۱۲ تأسیسات گردشگری است که تعداد ۲۱۷۵ واحد آن به تأسیسات اقامتی اعم از هتل‌های یک تا پنج ستاره، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر، زائرسرا، خانه‌مسافر و اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی اختصاص دارد و در عمل بیش از نیمی از واحدهای اقامتی رسمی و غیر رسمی(مهمانسراهای دولتی، حسینیه های دارای واحد اقامتی و …) کشور را در خود جای داده که قریب به اتفاق این واحدها نیز در مشهد مقدس قرار گرفته‌اند.

تعداد ۳۵۷۱۲ نفر به صورت مستقیم در این تاسیسات گردشگری شاغل هستند و بالغ بر ۷۰هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در کسب و کارها و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت می‌باشند. تعداد تخت‌های رسمی واحدهای اقامتی استان نیز در حال حاضر ۱۴۰ هزار و ۸۶۰ عدد است که با احتساب نفر اضافه به بالای ۲۰۰ هزار تخت می‌رسد. این حجم از ظرفیت گردشگری و به صورت خاص در حوزه اقامت، قابل مقایسه با سایر استان‌ها و شهرهای کشور نیست و نشان از اهمیت و جایگاه ویژه سرمایه گذاری گردشگری در این استان دارد.

خوشبختانه با سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌ایم، بخشی از سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران را  به سمت و سوی سایر شهرستان‌های دارای ظرفیت گردشگری سوق داده‌ایم، چنانکه شاهد کاهش سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای اقامتی پر ستاره در مشهد و بعضاً وصول درخواست‌های تبدیل ساختمان‌های موجود در مرکز شهر مشهد به واحد اقامتی هستیم و توزیعی ملایم و متعادل در سرمایه و سرمایه‌گذاری در سطح استان به‌ویژه در سایر تأسیسات گردشگری هم‌چون مجتمع‌های گردشگری، مراکز تفریحی، سرگرمی، محیط و پارک طبیعت گردی، سفره خانه سنتی، اردوگاه گردشگری، اقامتگاههای سنتی و بومگردی و غیره در حال انجام است.

در باب اهمیت و جایگاه ویژه سرمایه‌گذاری گردشگری در استان خراسان رضوی توجه شما خوانندگان عزیز را به دو نکته مهم آماری و عملکردی جلب می‌کنم:

  1. حدود یک سوم حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های در دست ساخت و تبدیل گردشگری کشور به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و سهم این استان در حال حاضر حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان است.
  2. در هفته گردشگری سال‌جاری یعنی ۱۴۰۳ تعداد ۱۶۷ پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور افتتاح شد که حجم سرمایه‌گذاری کل این پروژه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و تنها استان خراسان رضوی ۴۱ درصد از حجم سرمایه‌گذاری فوق، یعنی ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

تعداد این پروژه ها،۲۰ واحد است که شامل یک هتل ۴ ستاره، یک هتل سه ستاره، یک هتل دو ستاره، دو هتل یک ستاره، دو هتل آپارتمان، سه مجتمع گردشگری و مرکز تفریحی سرگرمی، سه اقامتگاه بومگردی، یک سفره خانه سنتی و شش دفتر خدمات مسافرتی هستند و در شهرستان‌های مشهد (۱۷ پروژه)، تربت‌حیدریه (۲ پروژه)، طرقبه و شاندیز (یک پروژه) توزیع شده‌اند و از محل بهره‌برداری آن‌ها ۴۱۷ شغل و ۱۱۹۷ تخت جدید اقامتی در سطح استان ایجاد شده است.

 در ادامه این مبحث گزارشی تجمیعی نیز از عملکرد شش ماهه ابتدایی سالجاری و هفته گردشگری در حوزه ی سرمایه گذاری گردشگری آورده‌ام:

  • صدور تعداد ۶۹ فقره موافقت اصولی و اولیه صادره گردشگری  با حجم سرمایه گذاری ۱۵۳۷ میلیارد تومان
  • صدور تعداد ۱۱ فقره مجوز ایجاد گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۱۷۴۴ میلیارد تومان
  • صدور تعداد ۶۲ فقره پروانه بهره برداری گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۵۴۳۰ میلیارد تومان
  • تعداد اشتغال ایجاد شده در زمان بهره برداری : ۱۱۰۰ نفر
  • تعداد تخت اضافه شده به واحدهای اقامتی استان: ۱۶۶۰ تخت

همچنین حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری که در شش ماهه اول سالجاری به بهره برداری رسیده اند در مقایسه با شش ماهه اول سال گذشته (۱۴۰۲) رشدی ۷۵ درصدی داشته و تعداد مجوزهای بهره برداری صادره ۳۷درصد  و تعداد تخت نیز رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

میزان حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری به بهره‌برداری رسیده در هفته گردشگری سالجاری هم در مقایسه با هفته گردشگری سال گذشته، ۱۵۳درصد رشد و در تعداد اشتغال ایجاد شده ۶۲ درصد و همچنین در تعداد تخت اضافه شده نیز شاهد رشد ۶ درصدی می باشیم.

حجم سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در حوزه گردشگری استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز ۱۵۵ میلیون دلار است که بیشتر توسط اتباع کشورهای افغانستان، عربستان، عراق و ایرانیان مقیم خارج از کشور صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071200938
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha